Svar: Modermælkserstatning - 1 mdr.
10. februar 2020
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig fint, at I har forsøgt med lidt forskellige typer erstatning for at se, om jeres datter trives bedre med noget end noget andet. Det er ofte en god ide at beholde samme type erstatning i 5-7 dage, før I kan vurdere, hvorvidt hun trives med dette, eller om I skal forsøge med noget nyt. hvis I skifter alt for meget og for hurtigt mellem produkterne, kan det også nogle gange give ekstra uro i maven :)
Erstatningerne på apoteket er special erstatninger, som gives til børn, der er i risiko for at udvikle allergi, eller hvor barnet har fået diagnosen mælkeallergi. Disse erstatninger - f.eks. Althera eller Nutramigen - har højt hydrolyserede proteiner, som gør, at børn med mælkeallergi kan tåle dem. Disse erstatninger er dyrere, end de erstatninger I køber i supermarkedet.
Der sker ikke noget ved, at I køber en bøtte erstatning fra apoteket og ser, hvordan jeres datter reagerer på denne form for erstatning. Den smager nok mere surt, end hun er vant til, så det er ikke sikkert, at hun vil bryde sig om den, men det skader ikke at forsøge. Når det så er sagt, så vil der umiddelbart ikke være grund til at bruge penge på en speciel erstatning nu, hvis jeres datter ikke har mælkeallergi.
En anden mulighed er, at I forsøger med NAN H.A, som også købes i supermarkedet. Denne erstatning har delvist hydrolycerede proteiner, og nogle børn har lettere ved at bearbejde og optage næringen fra denne erstatning.
Håber I kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske